2013-11-16

Vadå trista november? :)

November kan naturligtvis vara alldeles jättetrist, om man bestämmer sig för att tycka så. Men, den kan faktiskt också vara alldeles underbart vacker, bara att tittar på rätt ställe och är lite allmänt positiv.  :)

Idag bestämde jag mig för att ta med mig kameran och koncentrera mig på enbart trevliga och vackra saker under eftermiddagspromenaden. Det blev faktiskt lättare än jag någonsin tänkt mig, för redan efter ett par hundra meter gick jag förbi denna vackra blomsteräng. Vilken start... och mer skulle det bli.


För bara en bit bort mötte jag en stilig friskus småstöddigt spatserande på åkanten. Han var inte alls rädd för mig, utan försökte till och med helt fräckt utmana mig i simningens ädla konst. Nu hade jag faktiskt ingen lust att kasta mig i Huskvarnaåns ovälkomnande vatten, så han fick Walk Over utan vidare, vilket kan tyckas vara lite fegt av mig. Men jag skyllde faktiskt, helt sanningsenligt, på att jag inte hade någon baddräkt med mig.

- Äh, vadådå, man kan väl bada i de fjädrar man har, menade han med en rak självklarhet och demonstrerade sina ord genom att kasta sig värdigt i det mörka vattnet.


Ja, ja... jag skakade snabbt av mig denna förargliga förlust och promenerade vidare, fortfarande med sikte på andra färger än grått och brunt.

Faktum är att det finns fortfarande ganska gott om träd och buskar i både grönt och olika gula nyanser. De som haft förmånen att växa i lä har klarat sig ganska bra från höstens provningar, eftersom nätterna - med undantag av ett par frostnätter - varit milda.

Sedan hittade jag en otroligt vacker buske med gott om röda bär. Busken finns ute i det fria och alltså inte i någon trädgård. Har ingen aning om vad busken heter och undrar, om någon av läsarna känner igen den? Den gjorde i varje fall vad den kunde för att pigga upp tillvaron denna novemberlördag.

Ja, för att inte inlägget blir för långt, så stannar jag här, men hoppas att jag gjort dig övertygad om att november är en härlig pärla i vår rikt skiftande årstidspalett.

Hemma på min gård blommar rosorna fortfarande. Det ska bli mycket spännande att se, om någon av dem överlever ända in i december!



12 kommentarer:

  1. I dag hade vi 12 grader så inte är det konstigt att ett och annat blommar!

    Ha en bra fortsättning på helgen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi klagar inte på mildvädret, tycker jag. Kommer säkert att tycka att det blir vackert med snö också, men den får gärna dröja.

      Radera
  2. Visst finns det fina att upptäcka även när novembergråheten sätter in!

    Busken heter benved. Vackrare bär än namn! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick googla växten och du har alldeles rätt, tack så jättemycket för informationen! Denna är alldeles fantastisk, stor och med massor av bär.

      Radera
  3. Jag gillar ju november, både när det är frostiga fina dagar och när man äntligen kan sitta inne och kura med gott samvete. Du har hittat vackra novembermotiv, fantastiskt att det ännu finns så fina blommor.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla månader har sin charm, i alla fall när dagarna är som bäst. Idag skiner solen, himlen är alldeles ljusblå... en härlig novemberdag väntar. Nästa vecka kommer köldgraderna, så det gäller att njuta nu. Men även kylan kommer med något fint, det är jag säker på!

      Radera
  4. Hoppas min kommentar kom fram. Jag förstår inte den här funktionen riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det fungerade fint. Du har gjort helt rätt! :)

      Radera
  5. Vilket härligt, positivt inlägg - tack ska du ha!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv... trevligt om du gillar inlägget. Jag hade kul när jag skrev det. :)

      Radera
  6. Underbart! Fina bilder! Visst är det fint ute med allt som ännu finns kvar. Jag bestämde mig att november i år skulle vara en bra månad och hittills så har både november och jag hållit vårt löfte.
    Fantastiska dagar på Öland!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Kan tänka mig att det var fint på Öland nu. Vi hade en fullkomligt underbar dag här idag. Men, frågan är hur länge det varar? Det talas om minusgrader i hela landet redan nästa vecka. Men, det får vi ta då.

      Radera

Tack för din kommentar!