2013-11-22

Grattis, norske dundergutt!

Den 22-årige norske dundergutten Magnus Carlsen blev idag värdsmästare i schack genom att besegra den flerfaldige indiske världsmästaren Viswanathan Anand och jag måste bara hylla Magnus med ett alldeles eget inlägg idag.

Heja Norge; ett stort grattis, Magnus... 


Du har satt schackspelet, Norge och Norden på världskartan och kommer förhoppningsvis att inspirera många andra att börja spela schack. Vi är alla stolta över dig och du förtjänade verkligen att vinna.

Det är dessutom lite extra trevligt när unga pojkar kan utmärka sig även på annat sätt än genom rap, hårdrock och fotboll.  :)

Många, som inte följt schacknyheterna så noga, blev säkert lite överraskade idag när VM-titeln hamnade i Norge, men de initierade hade säkert detta på känn...

För redan som 13-åring och rankad som nummer 700 i världen sopade Magnus banan med den f d världsmästaren Anatolij Karpov och spelade remi mot dåvarande världsettan Garri Kasparov i samma turnering. Undrar om inte de två sistnämnda redan då kände att någonting riktigt, riktigt stort var på gång. För det var det!

Se bara:



12 kommentarer:

  1. Minst sagt imponerande på alla vis! Att något stort var på gång anades nog redan då...

    trevlig helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så fenomenalt fantastiskt. Vilken gutt!

      Radera
  2. Och Norge kan verkligen konsten att hylla sina hjältar oavsett om det gäller skidor eller schack! Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen kul! Ingen falsk blygsamhet utan ett glatt hyllande som jag deltar i reservationslöst.

      Radera
  3. Helt otroligt. Obeskrivligt. Har ju följt med spänningen men håll med om att man blir lite matt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade blivit matt i ett tidigt skede. :) Men prestationen beundrar jag skrapt. Detta var bland det roligaste som hänt på ett tag!

      Radera
  4. Fantastiskt kul!! Grattis till Norge och framför allt till Magnus :-)

    SvaraRadera
  5. Ja, schack - det är inget lätt spel. Jag kan spela det, men skulle nog inte ha en chans mot nån lite mer garvad :-)
    Jag är liksom ingen matematiker, kan inte tänka särskilt logiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit omgiven av många schackspelare, men är ingen duktig spelare själv. Men jag har alltid varit intresserad av schack, så humanist jag är.

      Radera
  6. Jag har aldrig haft förmånen att lära mig spela schack, men jag hade nog tyckt det varit kul. Men än är det ju inte försent, så vem vet.

    Mycket roligt! Jag är så glad för att det gått så bra för denna mycket skickliga spelare :-)

    Önskar dig en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara att sätta i gång, du kan ju bli en stjärna. :) Det tråkigaste, tycker jag, är alla öppningsteorierna som man bör lära sig mer eller mindre utantill. Annars hamnar ens pjäser lätt väldigt mycket fel från början.

      Kram!

      Radera

Tack för din kommentar!