2015-03-12

VARFÖR ÄTER DU KÖTT? :)

Det är ganska intressant att fundera på hur vi människor ser på varandra och vilka attribut som stämplar andras syn på oss. Ofta är vi - eller kanske våra fördomar? - väl snabba på att skapa uppfattningar om andra.

Vi har ju alla våra egenheter, men vi är aldrig en eller två egenheter, vi är så mycket mer komplicerade än så.



Det där är jag, en kameraklickare "mitt i tomaten".

Trots att det där med tomater och annan mat är en ganska liten del av mig, så har jag haft anledning att fundera lite extra på sådant sedan jag blev vegan.

Jag är en sökare, knappast en flockmänniska. Nyfiken och lite egensinnig, sån är jag.  :)

På den tiden när jag åt kött ifrågasatte ingen någonsin varför. Men när jag slutade med köttet och endast åt fisk och skaldjur ibland, så började vissa titta. När jag sedan slutade även med det, då kom frågorna: Men vad äter du, kött och fisk är ju så nyttigt. Hur får du dina proteiner? Etc, etc.  :)

Tiden gick och jag fortsatte att ta reda på fakta kring vårt ätande: Förvisso finns mycket att fundera på kring hänsynslösa djurindustrier, miljö- och hälsoaspekter... och förvisso finns det starka intressenter som - av egoistiska anledningar - försöker blanda bort korten.

För min del fanns det inga ursäkter kvar, det blev tid att definitivt säga adjö till alla animaliska produkter. Mitt matpussel blev klart och jag blev vegan.

- Dessa j-a veganer överallt. Jag vill ha min biff i fred, utropade en (f.d.) nätvän och visst har jag upplevt en och annan blick från andra också. 

Undrar vad de är mest rädda för? Att jag skulle smyga in under natten och släppa ut deras slaktdjur, klippa sönder deras yllevantar eller gå hårt på den dyra, nya skinnsoffan? Eller är det så, att de innerst inne vet att universalgeniet Leonardo da Vinci (1452-1519) hade etiskt rätt, redan på sin tid:

“I have from an early age abjured the use of meat, and the time will come when men such as I will look upon the murder of animals as they now look upon the murder of men.” 

Inte vet jag! Men jag vet att människan fortsätter att kriga och döda varandra, plåga, döda och utnyttja oskyldiga djur. Vi skriver 2015. När kan vi lämna barbarstadiet och börja respektera liv?

Till sist tänker jag ställa den frågan jag önskar att andra hade ställt mig, för länge sedan:

VARFÖR ÄTER DU KÖTT?

Att jag ser veganismen som det enda hållbara i framtiden, bör inte hindra dig från att kommentera. Det vore intressant att höra hur du ser på vegetarianer och veganer eller om du rent av minskat delvis eller helt på din animaliska konsumtion?

10 kommentarer:

  1. Egentligen är det ju bra att folk frågar...de är nyfikna och för varje fråga som får svar så kanske attityden ändrar hos dem själva. Mycket handlar om kunskap

    Jag vet själv hur många olika och märkliga frågor jag har fått för att jag lever ekologiskt och då inte bara till ordet utan på kontrollerade och certifierade produkter vilket innebär så mycket mera för allt levande, som grönsaker, frukt och djur av olika slag.
    Vi får dagligen besök till vårt café av både veganer, vegetarianer, köttätare, folk som inte äter kyckling, inte äter fisk osv.osv...Alla får vad de önskar efter bästa förmåga utan att de blir ifrågasatta. Huvudsaken är att alla gör som alla vill och som de mår bäst av.

    I vårt hushåll äter vi sällan rött kött, men om och när vi gör det så handlar det om ekologiskt lammkött, djur som har haft det bra på alla sätt ända in i döden. Griskött äter vi nästan aldrig, mest på grund av att vi sällan får köpa det ekologiskt. Förr åt vi också viltkött men vi har slutat jaga för många år sedan, så den delen har försvunnit. Vi äter fågel,(kyckling, anka, gås) fisk som vi har fiskat själva men också mycket, mycket grönsaker, rotsaker, baljväxter och frukt. Allt med vördnad och respekt..Vi köper aldrig färdigprodukter, varken hel eller halv, allt tillreds från grunden.

    Ha det gott i solskenet, som jag förmodar att du har :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt när folk är nyfikna, absolut. Har också flera vänner som redan inte bara frågat, utan även minskat på köttätandet och någon har till och med slutat helt. Många äter, precis som jag gjort, av slentrian... eftersom det "så har varit" och man tänker inte så mycket vad som ligger bakom det paketerade i butiken. Där varken syns eller hörs något lidande.
      Ja, solen har varit framme idag också. Helt otroligt skönt, så det är bara att ta emot och njuta... mars kan ju faktiskt fortfarande överraska med vinterfasoner också. Vi får göra det bästa av allt som kommer.

      Kram

      Radera
  2. Skulle jag ställa frågan till Husse och sonen skulle de båda svara "för att det är så förbaskat gott!"

    Själv äter jag vegetariskt två gånger i veckan och det är jag nöjd med. I skrivande stund misstänker jag att min kost kommer att se ut so den gör i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det svaret har man ju hört och det är inget som jag tänker kommentera här. :) Kan bara konstatera, att de skulle bara veta hur mycket gott man kan laga helt utan kött! Men, det tror de inte på.

      Jag tror inte heller att jag någonsin kommer att ändra mig. :)

      Radera
  3. Jag tycker kött är gott och älskar typ korv och köttbullar. Men gillar också vegetarisk mat. Allätare kan man säga.

    Skulle dock inte vilja avstå kött helt - om jag inte blev tvungen av nån anledning.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många känner nog så! För mig blev emellertid argumentet emot så starka och när jag dessutom upptäckte, att jag kan äta mycket godare utan att skada djur, miljö eller hälsa... så blev saken "biff", så att säga. Fast då biff utan kött. :)

      Radera
  4. Erkänner att jag sällan reflekterar över köttätandet. Jag äter det jag tycker är gott och det sträcker sig från korv och blodpudding till mannagrynsgröt och löksoppa. Jag lägger mig inte i hur andra sköter mathållningen. Man får bli lycklig på sitt eget vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också ätit kött, men ångrar att jag inte slutade långt tidigare. Men tyckte att det verkade krångligt, vilket har visat sig vara helt fel. Har aldrig ätit så bra och gott som idag.
      Jag försöker att inte "lägga mig i" för mycket... men lite argumentation blir det säkert, eftersom jag tycker att jag har så otroligt goda argument. :)

      Radera
  5. Är uppvuxen på landet med en pappa som jagade så det har alltid funnits kött i vårt hem. Maten skulle ätas upp och inte bli fördärvad. De vilda djuren skulle ta över ifall man inte höll stammen lagom stor, grödor och nyplanteringar käkas upp.
    Som vuxen har jag dragit ner på köttet, äter högst två gånger i veckan. Frysen är inte längre full av vilt. Jag har aldrig brytt mig om vad den ene eller andre äter eller inte äter. Men en gång då jag var bjuden på middag så satt där en tjej som tagit med sig en egen kniv och gaffel eftersom hon skulle vara säker på att ingen skurit kött eller tagit i kött med besticken hon skulle äta med. Många ojade sig över detta och kvällens samtalsämne var räddat. Hon hade ingen tallrik med sig så det var nog inte så farligt med tanke på så många köttbitar som det legat på det fatet.
    Det finns så många goda alternativ till vad man kan äta utan att äta kött så för mig går det lika bra.

    Men...... en grillad kotlett är mums!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en morbror som var jägare och jag var mycket i mammas hem på landet. Där var det naturligt att äta kött och mejeriprodukter. Den vanan fortsatte sedan i många, många år även när jag fick ett eget hem. Jag tänkte över huvud taget inte!
      Men när jag väl började tänka till, då minskade köttätandet snabbt och idag finns det ingenting som skulle få mig att äta kött igen.
      Jag vet också att vissa veganer kan vara otroligt rigida, som just ditt exempel med de egna besticken visar. Det tycker jag är att gå för långt och kan t.o.m. försvåra för den egna saken. För varje vegan vill nog "väcka köttisar", så är det nog innerst inne, hehe.
      Det låter bra att du minskat på köttet. Tänk, om alla skulle kunna ex halvera sin köttkonsumtion... det skulle djuren, miljön och nog även hälsan tjäna stort på.
      Jag önskar dig en riktigt fin söndag. Det blir promenad och fikahäng här idag.
      Kramar!

      Radera

Tack för din kommentar!