2014-01-17

Anmälan till FO

Snälla läsare, titta noga på bilderna... för du ska veta att fotografen fick lida och frysa om fingrarna under tagningen idag. :)

Bilderna kanske inte är särskilt intressanta, bara helt vanliga vinterbilder? Fast vänta lite... Den intressantaste bilden är den smala upptill.

Jag har ibland undrat varför kajorna brukar samlas under det där lilla trädet här i bostadsområdet och nu kan jag presentera svaret: Någon snäll människa matar dem med äppelbitar och annat gott!

Detta fick mig att börja fundera på att många älskar att mata småfåglar och änder, men blir inte vidare glada, om någon kråkfågel som skata eller kaja försöker sno åt sig en talgboll? Men de måste väl också vara hungriga när det är vinter och ont om mat?

Frågan är alltså, varför är vissa fåglar "värdefullare" i våra ögon än andra? Vad jag vet lär det inte vara så att kråkfåglarna är fler än småfåglarna, så det kan rätt gärna inte bero på antalet. När det kommer till storleken, så är väl änderna ungefär i samma storlek, så inte beror det på det heller... Sången då? Mobbar vi kråkfåglar på grund av deras omusikalitet?

Tror att jag ska lämna in en anmälan till Fågelombudsmannen, FO!


5 kommentarer:

  1. Jag tror att många värnar mer om våra så kallade småfåglar! Tjuvaktiga skator och andra är inte lika viktiga...

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Det är väl med kajorna och andra kråkfåglar som det är med de gula vackra maskrosorna på sommaren, vem vill ha dem i sin trädgård?
    Ja, nu får man verkligen uppoffra sig om det ska bli några vinterbilder. Idag var det svinkallt ute, så det blev bara innefoton.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Haha! Intressant tanke. Fast änder låter ju inte så vackert dom heller, eller svanar... Och dom får mat av människan. Märkligt.
    :-)

    SvaraRadera
  4. Intressant tanke! Alla dessa kajor som jag har här utanför som väsnas och håller på.....förlåt!, men jag tänker inte ge dem en matbit :-)
    Fina vinterbilder, den till höger med sin slingriga väg fick mig att bli sugen på sparkåkning.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det där är intressant! Hur vi värderar djur. Vargen som inte alls är utrotningshotad globalt sett värnas så till den grad, den får kosta hur mycket som helst. Samtidigt har vi en art av ripa som bara finns i några få exemplar i Norrland och den finns ingenstans i världen utom där. Men den bryr sig ingen om.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!