2013-06-03

GOD SOL!

Idag önskar jag alla GOD SOL, för det är ändå lite för sent att önska god morgon och så verkar denna måndag bli en helt perfekt sommardag. Det är sol, med några lätta sommarmoln på himlen och graderna lämpligt kring 20.

Det blommar lite varstans just nu och solen lockar fram nya blommor hela tiden. De ivrigaste har redan blommat ut, vilket skapar ett visst vemod. Blomningstid, ungdomsår, sommar... Förgänglighet, ni vet... Underbart är kort, som det hette i visan av Povel Ramel.

Det gäller alltså att ta vara på dessa dagar. Så gick jag också ut i trädgården med min kaffekopp och umgicks en stund med skönheterna. Vad sägs till exempel om denna underbara Lewisiaflicka, i sin bästa sommarstass?


Även om de förädlade rabattblommorna är vackra, får vi inte glömma naturens konstverk. Precis här bakom huset finns det en allmänning där den somrigt sirliga och lätta midsommarblomstern står i full blom just nu. Jag satte mig på en bänk och bara tittade - och lyssnade! Inte för att blomman sjöng precis - inte ens med hjälp av vindens sus idag - men däremot gav trädgårdssångaren en av sina mest generösa sommarkonserter. Ett riktigt sommarpladder av bästa märke.


4 kommentarer:

  1. Naturen är verkligen vacker just nu! Hos oss är allt så frodigt och grönt att man inte kan klaga. Känns så gött efter den långa vintern!

    Sligt här med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är vinter? Den har vi väl glömt nu? :)

      Snart, snart... snaaaaaart! Då, duuuuuuuuu!

      Radera
  2. Det är hänryckningens tid just nu...nu gäller det att ta in så mycket man förmår och lagra för andra tider. Fint att plocka fram ur minnesbanken senare

    kram

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag lte nyfiken...eller mycket nyfiken...ska du flytta?
    Berätta!?

    Högsommarvärmekramar :-)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!