2013-12-06

På snöpremiär med stormige Sven

Jaha-jaaa... då var den saken avklarad: Årets snöpremiär. Mitt utrop kanske lät nästan som jubel, men det är lätt att missuppfatta tonfall i en skriven text. Jag är på sin höjd tveksamt entusiastisk, trots att stormige Sven försökt vara tämligen behagfull här hos mig.  :)

I går när jag gick och la mig var det duggregn, men idag på morgonen såg det ut så här:


Det småblåser och jag satt just och tittade på en flock kajor som på kajors vis gav sig ut på en liten hastig flygtur. En i flocken ville sticka ut lite extra och valde en ovanligt hög bana, vilket resulterade i en riktig flyguppvisning som fågeln till slut ändå lyckades få kontroll över. Men det var mycket flackande hit och dit, ska ni veta.

En annan som råkade ut för ett litet äventyr var en liten hund, som nog inte alls gillade att vara ute. Hunden satte sig också direkt, mitt på gatan, och höll på att blåsa bort. Matte - som hade ett långt koppel att hålla reda på - hade fullt sjå med att klara balansen och rädda hunden från att bli överkörd av en bil som kom farande. Med sommardäck på, är jag rädd för... för bromssträckan blev slirig och lång.

Själv är jag tacksam över att ha det ombonat omkring mig och att jag faktiskt inte måste ut. Tänker på alla som råkat ut för skador, förseningar och andra bekymmer i stormens spår. Men trots alla skriverier om väderkaos i våra tidningar är vi ändå förskonade från verkliga väderkatastrofer som med jämna mellanrum drabbar människor på andra håll i världen. Här råder det vintertid just nu och dit hör också en och annan snöstorm, det är inte mer med det.

Sotis ber att jag skulle skriva ett tillägg att det är mycket bättre att ha katt än hund, vilket jag onekligen måste hålla med om, särskilt idag. :)

Var rädd om dig och håll hårt i hatt och mössa, om du tvunget måste ut idag!

7 kommentarer:

  1. Vilken vacker vy! Bor du så högt så att du kan skåda detta härliga dagligen. Underbart!
    Hälsa Sotis att jag är beredd att hålla med, men bara idag :-)
    Så det är bara på med vintermunderingen och ut. När man väl är ute så är det helt ok. Kanske!

    Här fortsätter Sven att härja runt, men som sagt vi är ändå förskonade.

    Önskar dig en trevlig och lugn fredagskväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag bor högt och har mycket fin utsikt åt alla håll. Just i dessa tider är det underbart att titta ut över alla ljusen.

      Tog en liten promenad ikväll, men usch så kallt det var... eller så var mina kläder för tunna. Nog en kombination.

      Kram!

      Radera
  2. Huvvaligen för vinter, snö och stormar!

    Är benägen att hålla med Sotis också ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du håller mer av Anders än av Sven. :)

      Sotis spinner och hälsar att Ama är en klok kvinna.

      Radera
  3. Det är ju riktigt livat där som du bor. Med fåglar och hundar i blåsten och sommardäck på bilarna :-)
    Så där allvarligt talat kan ju nog blåsten ställa till det rejält för folk. Men man kan också ha mysigt i stormen, om man inte av nån anledning MÅSTE ut.
    Fin bild av husen!

    SvaraRadera
  4. Ack ja... nog blev det lite action även när jag själv höll mig inomhus. Det kändes inte lockande att ge sig ut och ändå blev inte min trakt särskilt hårt drabbad av stormen Sven.

    SvaraRadera
  5. Lite tidigt att ropa hej kanske! Enligt väderprognosen så ska det bli rejält med snö här hos oss i alla fall idag och det brukar svepa iväg österut sen.
    Ha en fortsatt trevlig advent!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!