2014-02-24

Trolleri med dammråttor


Idag kom det konkreta beviset: Solen finns kvar och den kan även lysa över södra Vätterbygden! Många hade säkert börjat misströsta, eftersom de disiga och molniga dagarna varit så många. Inte leder vi solligan för februari precis. I så fall är vi säkert mer framgångsrika i fråga om vindligan.

Men nu tittade alltså solen helt plötsligt fram, plusgraderna närmade sig 10 och det kändes så där allmänt underbart uppiggande. Människorna gick omkring och log och började rent av prata spontant med varandra och fåglarna ska vi inte ens tala om, för de fick vårfnatt på riktigt.

Men, säg den medalj som inte har någon baksida? Solen har nämligen en skoningslös vana att trolla fram dammråttor i min lägenhet. Jag kan ta gift på att igår fanns det inget damm här, men efter att solens strålar sökt sig in i rummen idag blev jag nästan gråtfärdig när jag såg förödelsen... Kan inte förstå hur det hela gått till.

Oavsett, jag hamnade inför ett besvärligt samvetsdilemma:

1) Sanera damm
2) Ta en långpromenad.

Ni förstår naturligtvis vad jag valde?

Det visade sig att jag gjorde ett smart val; jag kom ut i den sköna vårluften och - tro mig eller ej - dammet var borta när jag kom hem! Rena trolleriet: Solen hade nämligen hunnit försvinna.

Det var alltså varken RUT eller Sotis som hade sanerat här.

En ny dag i morgon, SMHI lovar sol...  :)


8 kommentarer:

  1. När solen visar sig så finns det bara en sak att göra och det är att ge sig ut! Städningen får komma i andra hand...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla Znogge, för denna lojala kommentar. :)

      Radera
  2. Jag var uppe med tuppen idag på morgonen för att öppnade tvärdrag i lägenheten. Min lilla skokartong såg ut som om jag öppnat kennel. Fram med skurspannen och så i ett endaste drag så var det klart. . Så när jag kom hem från min långpromenad så möttes jag av en nystädad lägenhet.
    Mildväder i hela landet idag, härliga dagar!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där var du, minsann, så mycket duktigare än jag. Vet att det egentligen inte tar så lång tid, men till saken hör, att jag faktiskt hade en bladvändare till bok på gång, också. :) Får se hur det blir i morgon.

      Kram!

      Radera
  3. Klokt beslut!:)
    I all synnerhet när dammet också hade gått ut när du kom hem

    kram!

    SvaraRadera
  4. Tänk vad lite sol kan göra en glad - både genom att komma och försvinna :-) Helt rätt prioriterat! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Kunde tro, minsann, att Ama skulle sympatisera med min prioritering. :)

      Radera

Tack för din kommentar!