2015-06-24

Nej, jag klagar då inte...

Faktum är att jag inte klagar på denna sommar särskilt mycket. För naturen - och därmed för naturvännerna - har vädret varit närmast perfekt. Jag minns inte när vi senast haft samma artrikedom och grönska som i år. Vilken rikedom, vilken sann livskvalitet!
Idag blev det en skön promenad runt lilla Rocksjön, den minsta av våra tre centrala sjöar. Vättern och Munksjön heter de två större.

Hela sjöområdet är ett naturreservat med våt- och kärrmark innehållande ett mycket rikt djur- och växtliv.


Många av arterna är "namnlösa" för mig, men ska faktiskt försöka bilda mig så småningom.


Givetvis klättrade jag upp i det lilla fågeltornet. Växlade några ord med en sothöna och beundrade svalornas otroliga flygkonst. De var verkligen i form idag!

Tänkte försöka spegla mig i vattnet och konkurrera med näckrosorna, men insåg att jag nog inte skulle klara vattenelementet lika bra som de, om jag skulle råka ramla i... så tanken förblev endast just en tanke. 


Större delen av promenaden går man på en ganska smal spång, men det finns flera sittplatser, där det går att rasta, fika eller bara njuta av tillvaron.


Tripp-trapp-trull poserade dessa tre skönheter inför min kamera. En av dem sträckte lite extra mycket på sig, som du kanske ser?


Dessa två herrar hade ställt sig på en väl vald plats för posering. Men, jag är osäker på, om de var nonchalanta eller om de faktiskt försökte göra sig extra presentabla genom det ivriga plockandet med fjädrarna. Misstänker emellertid starkt, att det var enbart sina honor de tänkte på och inte på mig och min bild, så jag promenerade vidare.

I slutet av promenaden passerade jag några underbara blomsterängar.

Tror nästan att det blir dacapo i morgon, eftersom grannen vill så gärna göra samma promenad, när jag berättade om  min. Inte mig emot, ställer gärna upp!

Detta kommer jag att leva på länge. Åtminstone till morgondagens repris.

8 kommentarer:

  1. Så vackert! Underbara platser du bjuder på. Jag klagar inte heller på vädret, har bara en önskan om några grader varmare för jag gillar att gå med bara ben. Men jag har inte tappat hoppet om de bara benen ännu :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Naturen bjuder på rikligt med estetik, bara att ta till sig. Men av någon anledning ser mina bilder ofta suddiga ur här på bloggen. Alltså mer än vad de faktiskt är. Vet inte varför.

      Benen kommer nog att få sitt också, det hoppas vi på. :) Men som promenadväder är detta helt perfekt.

      Kramar

      Radera
  2. Håller helt med dig om att växtligheten är fantastisk just nu. Annars brukar ju allting vara överblommat vid midsommar. Jag är mycket glad för att det inte är för varmt - jag blir helt orkeslös om temperaturen överstiger 25 grader. Som väl är går våra värmepumpar att sätta på cool så att jag åtminstone kan vistas inomhus. Lite sol kunde det ju förstås vara ibland...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma med mig, gillar inte heller när det blir för varmt.
      Det blev repris av Rocksjöpromenaden idag och lika underbart blev det! Det var soligt och med sköna vindar mot huden var vädret precis lagom för en promenad. Ändå kunde vi även sitta på en bänk utan att frysa.
      Kram!

      Radera
  3. Då får jag önska en god växtrik sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska det bli, tack. :) Starten har åtminstone varit underbar.

      Radera
  4. Håller med dig om att vädret varit skönt den här sommaren. Inte någon tryckande hetta - jag tackar :-)
    Hittade tillbaka till din blogg då jag kolla min från ett år tillbaka, den fjärde augusti. Förhandsskrev ett inlägg för den 4.8.2015 då det gått ett år sedan första flyttlasset efter skilsmässan gick. Ditt stöd på den tiden betydde mycket. Tack och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att höra ifrån dig igen! Tyvärr har jag varit otroligt blogglat hela sommaren och inte skrivit ett enda inlägg. Hoppas kunna komma igen, mycket snart.

      Kramar!

      Radera

Tack för din kommentar!