2012-12-07

Kung Bore har flyttat in...

Kung Bore inte bara läser min blogg, som jag skrev i mitt föregående inlägg, utan nu har han helt sonika flyttat in här också.

Hans inflytande märks mycket tydligt. I natt var det -15 minusgrader och så har vi nog närmare tre decimeter snö på marken. Till vinterkungens fördel bör dock sägas, att han även har estetiska kvaliteter. Solen har nämligen lyst så läckert i eftermiddag, vilket tydligen även gällt vid nationalparken Store Mosse, som ligger ett antal mil söder om mig.

Jag passar på att göra lite reklam för deras örnmatning, varifrån det sänts strålande bilder i eftermiddag.


Här hos mig har det också varit full aktivitet vid fågelmatningen, dock utan webbkamera. Som vanligt är blåmesen den tuffaste. Alldeles nyss kom den flygande och utmanade självaste Sotis, genom att ställa sig på utsidan av köksfönstret och sprätta till. Sedan fick den bråttom att köra bort vår fina rödhake. Jag hoppas att du ser rödhaken på kvisten, även om bilden är dålig.

Sotis blev alldeles utmattad och ligger som en sliten trasa på en stol.




8 kommentarer:

  1. Det måste vara ett heltidsjobb för katten din att ha pli på alla fåglarna. Han blir ju alldeles överansträngd, stackarn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om! Du skulle sett honom... totalt medvetslös hela kvällen.

      Radera
  2. Att vintermata fåglar har blivit en vana och väldigt uppskattat av de små liven. Här har vi massor av mesar men tyvärr inga domherrar eller rödhakar.

    Matningen på Store mosse har jag också en länk till, kul att se på webkamera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mesarna dominerar kraftigt, rödhaken kommer varje dag också. Domherren kommer ibland, men även hackspetten, nötväckan, olika sparvar. Sedan försöker även kajan och skatan ta för sig på kalaset. Gäller att hålla hårt i talgbollarna, för de tar en hel och det går ju inte.

      Radera
  3. Haha! Vilken busig liten blåmes - mes är det ju egentligen fel att kalla den :-)

    sv: Nejdu, jag har ingen hemlängtan till Sverige. Särskilt inte såhär års ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, blåmesen är den minst mesiga bland mesarna. Vi har ett par riktigt ettriga här. Roligt att titta på dem!

      Radera
  4. Jo, Kung Bore har flyttat hit till Stockholm också, och det är vinterfint.
    men inte lika kallt...utan temperaturer som ligger på ca. 7 minusgrader...just nu...
    Mysigt med småfålarna vid fågelmatningen och kan tänka mig att kissen tycker det är spännande :-)
    kram och ha en fin Adventshelg

    SvaraRadera
  5. Ja den där Kung Bore han håller ett järngrepp över hela Sverige. Så mysigt med småfåglar, nu saknar jag mitt fågelhus med mat som jag hade utanför mitt köksfönster när jag hade huset. Kunde sitta i timmar och bara kolla på alla fåglar.
    Nu får jag kolla på barnen som åker pulka i backen utanför detta köksfönstret, den synen är förvisso också trevlig men fågellivet saknas.

    Önskar dig en trevlig andra advent!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!