2012-10-10

Inga tvivel längre...

Här igen, inga tvivel längre:

Lokalsajten rapporterade på morgonen om höstens första trafikolyckor på grund av blixthalka, för i natt har det tydligen varit nollgradigt på sina håll här i Södra Vätterbygden. För mig kom det egentligen inte som någon större överraskning, för jag kände iskylan redan i går på eftermiddagen, när jag stannade till vid min gamla badsjö - Landsjön - på väg till en väninna.

Den normalt så idylliska sjön var ogästvänlig som ett uppretat vilddjur och isiga vindar rev som furier genom vindtygsjackan där jag stod vid sjökanten. För jag ville knäppa en bild, trots att fingrarna blivit stela så fort jag stängde bildörren.

Bild blev det... och tittar ni noga på den, så ser ni att vattnet har riktigt bråttom på sjöytan och de arma löven håller en nästan horisontell bana, helt i vindens makt.

Inga tvivel längre, hösten styr inte enbart i kalendern. Den allt blekare solen försöker förpliktat göra vad den kan, men färdriktningen kan den inte ändra.

Jag tittar ut genom fönstret och ser de skarpa kontrasterna mellan mörka skuggor och solbelysta träd och tak.

Mycket vackert, men ack så vemodigt. Men vemod är en del av min arvedel, den nordiska elegin sjunger bitterljuvt i mitt blod.

DN GP SvD

12 kommentarer:

  1. Hösten har helt klart kopplat greppet och det ordentligt. Kallt här även i dag...

    Ha en fin onsdag!

    SvaraRadera
  2. Jag har precis kommit hem efter en promenad. Man måste ju ut och lufta sig lite, för igår var jag inne hela dagen. Det regnade från morgon till kväll.

    Det är höstruskigt idag också, men solen visar lite god vilja i alla fall och promenaden var rätt behaglig.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag blev det en underbar dag! Hade lunch på landet och så tog vi en rejäl promenad efteråt. Underbart!

      Kram

      Radera
  3. En jättefin levande höstbild!
    Man både ser och hör hösten i den.

    Jag kan känna vemod när det blir vår också, den kan göra ont den också.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje tid har sitt eget vemod, så är det... Men dagar som idag är bara underbara, då får man ta vara på stunden.

      Tack, fin dag blev det. :)

      Radera
  4. Första gången efter sommaren som vi var tvungna att skrapa bilrutan. Jag väntar iofs bara på lite mer frost för att jag ska kunna frosta av min frys. Man får se det hela positivt också :-). Fin bild, jag ser vågorna bra när jag klickade upp den.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, var det verkligen frost på bilrutan?! Det är lika överraskande varje höst.

      Min frys skulle också behöva frostas av, förresten... men sedan har jag fönsterputs och trädfårdsfix i massor innan vintern kommer. Så hoppas den dröjer!

      Kram

      Radera
  5. Här är det fortfarande varmt, men det kommer att sjunka snart. Fast frost, det har vi aldrig i just denna delen av Spanien.

    SvaraRadera
  6. Ja vintern närmar sig med obevekliga steg, likt jätten Vist, för att anknyta till Vätterbygden. Man riktigt ser hur kallt det är på din bild. Den elegiska stämningen lär väl hålla i sig på nätterna i alla fall. Men vi hyperboréer är ju vana vid kyla och fimbulvintrar, så kom an bara, kung Bore!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmana inte kung Bore! Han är en lynnig en... och tar nog för sig även utan att vi utmanar honom! Usch och fy för honom. :)

      I natt var det frost, men nu skiner solen igen.

      Radera
  7. Oj, dags att byta till vinterdäck förstås. Men jag är som vanligt osäker på när de börjar bli tillåtna. Hoppas det är ok från 1 oktober.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl väglaget som avgör, men visst är det OK fr 2 oktober? Jag väntar nog ett tag till!

      Radera

Tack för din kommentar!