2014-11-12

Jag är så förtjusad

I mitt bostadsområde är vi sex stycken läsglada "tjejer" som träffas en gång i månaden och diskuterar - under enkla men mycket trivsamma förhållanden - någon utvald bok. Senaste bokvalet handlade om August Strindbergs första hustru, Siri von Essen.


Jag ska inte trötta ut er med någon recension av denna i sig intressanta bok, för detta inlägg skulle faktiskt handla om hur förtjusad jag är, vilket här står för en mild beskrivning av kärlek till ordextas.

Fast nu rör jag alldeles ihop kronologin i tankegångarna, för extasen handlar inte, min respekt till trots, om Lena Einhorn, som författat boken om Siri.

För oss i cirkeln var det nämligen ett självklart val att läsa August Strindbergs "En dåres försvarstal" efter berättelsen om Siri. Vi ville så gärna ge August själv en replik i dramat... och som han gör det! Som han gör det! Förtjusad är alltså ordet.

Lämpligt, men märkligt, nog hade ingen av oss sex läst just denna Strindbergsroman tidigare; kanske var det ordet dåre som skrämt. Nåväl, jag skulle kunna använda alla möjliga adjektiv för att beskriva denna jämmerliga kärleksberättelse, som sannerligen inte är någon rosadrypande banalitet. Nej, här spelar mästaren ut hela känslospektrat med strängarna i absolut bästa trim. Alldeles oavsett, om vi kallar Strindberg galen eller geni, så går det inte annat än älska hans ordkonst.

Boken skrevs på franska under åren 1887-88, när han haft en besvärlig äktenskaplig kris med Siri och nog svallar känslorna i och mellan raderna. Denne stridbare man var förvisso känd för att hamna i många och bittra kriser och följaktligen fick han aldrig heller Nobelpriset i litteratur. Däremot fick han folkets insamlade pris strax före sin död. Ett kärleksbevis så gott som något.

Jag undrar, om inte "En dåres försvarstal" är Strindbergs allra bästa bok?


6 kommentarer:

  1. Ähum... Nu måste jag nog erkänna. Har aldrig läst en bok av Strindberg.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du nog missat en del, men du har tiden för dig. :)

      Radera
  2. Vet inte om min kommentar kom fram eller ej för nätet hängde sig. Hur som helst så är det alltid intressant att diskutera böcker och Strindbergs är inget undantag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, kommentaren kom hit. Däremot har jag problem med att vissas kommentarer inte går att "släppa fram" utan förblir osynliga.

      Böcker är en viktig del av livet, hur vore livet utan?

      Radera
  3. Ska genast beställa boken. Har just läst ut Lena Einhorns Greta Garbo (senaste inlägget på min blogg) och blivit helt förtjusad av denna författare. Är Siri lika bra som Blekingegatan 32 förväntar jag mig en litterär högtidsstund. Bra tips med "En dåres försvarstal" efter denna.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har även läst "Blekingegatan 32" och gillar båda. LE lägger ner mycket arbete på fakta, så böckerna är informativa på många sätt. Plus välskrivna.
      Kramar

      Radera

Tack för din kommentar!