2012-06-02

Är gratis kollektivtrafik gratis?

Som bekant vill våra myndigheter att vi skulle lämna bilen hemma och åka kollektivt. I vissa kommuner vill man det mer än i andra och i dessa har man infört helt eller delvis gratis kollektivtrafik inom kommungränsen, medan  andra kommuner valt den mer destruktiva metoden - höjda biljettpriser.

Frågan är hur många som verkligen skulle lämna bilen hemma, om de fick möjligheten till gratisåkning?

Jag tror nämligen att bekvämligheten i många fall är avgörande, man vill kunna förflytta sig snabbt från dörr till dörr. Den alltid lika stressade mannen, med de många antennerna på biltaket, blir nog inte lätt att övertala, misstänker jag. Att det sedan tar tid i rusningstrafikens bilköer räknas liksom inte och ej heller den gratismotion som en promenad till busshållplatsen skulle ge.

Min kommun hör till sorten som tror på ökade biljettpriser, borttagande av P-plaser i city och liknande bistra lockbeten. Enligt vad jag hört överväger man dock att låta pensionärerna åka gratis under lågtrafiken, enligt samma modell som redan tillämpas bland annat i Göteborg. Men utredningen lär ta lång tid, då grundligheten är stor här.

I Tallinn har politikerna fattat beslutet om gratis kollektivtrafik från och med kommande årsskifte, vilket välkomnas av många, men ses med misstänksamhet av andra. Skeptikerna talar om röstfiske och menar att ingenting i realiteten är gratis utan kommer att betalas via indragningar på andra konton. Man är också rädd för att stadens bussar och spårvagnar kommer att förvandlas till sovsalar för hemlösa och missbrukare. Det ska i varje fall bli intressant att följa utvecklingen i en stad, där man handlar i stället för att prata. Röstfiske inför val... eller inte.

Själv har jag endast erfarenhet av gratis kollektivtrafik från Torshamn, Färöarna... där fräscha bussar trafikerade genom stan med täta turer. Upplevelsen var mycket positiv för oss resenärer, men det fanns likväl gott om privatbilar på gatorna.

Till sist vill jag nämna att Kiruna införde förra året ett busskort för 100 kr/år, men att satsningen tydligen inte blev någon dundersuccé. Jag har inte tillgång till närmare analys av misslyckandet, men det går ju att spekulera i orsakerna.

Var har du för tankar och/eller erfarenheter av gratis kollektivtrafik? Hur gratis är den... och för vem? Vilka skulle få betala, för visst har kritikerna i Tallinn rätt: Gratis kollektivtrafik är givetvis inte gratis!

DN 2 3 I

14 kommentarer:

  1. Ordet gratis har nåtts av inflation. Inget vi finansierar med skatt är gratis. "Gratis" kan bara bekostas med ökad skatt eller borttagandet av något annat. Jag för min del vill hellre betala när jag åker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det, det handlar helt om prioriteringar! Frågan i detta fall är just, om "gratis" kollektivtrafik skulle ge de positiva miljöeffekter som avses och i förlängningen vilka som skulle betala notan.

      Personligen skulle jag nog ställa bilen ganska ofta.

      Radera
  2. Jag kör bil av rent praktiska skäl. Från bussen till min arbetsplats är det 2,5 km vilket är långt om man släpar på böcker. Husse åker kollektivt i en region som satsar på höjda priser. Så pass höga att det är dyrare än i Stockholm. Ja, ja...

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den praktiska aspekten finns ofta! Det kan också handla om att skjutsa barn till dagis, släpa på tunga matkassar på hemvägen och liknande. Den individuella situationen måste avgöra.
      Aha, ytterligare en "höjarkommun"! :)

      Hoppas att solen skiner på dig. Det gör den här, men kyligt är det.
      Trevlig lördag!

      Radera
  3. I Mariehamn har busstrafiken varit gratis i några år, men jag har för mig att det är på gång att dra in "gratisförmånen". Gissar att det är för få som åker trots allt...

    Trevlig lördag Aila!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte visste jag att även Mariehamn testat denna "gratisförmån"! Det vore intressant att få del av deras erfarenheter, eftersom de tydligen omvärderat satsningen. Kanske finns det något på nätet, ska försöka titta efter.

      Trevlig lördag!

      Radera
  4. Ett dödfött förslag. Allt som uppfattas som "gratis" överutnyttjas och värdesätts inte. Vore det "gratis" i Stockholm skulle många ta buss och tunnelbana även kortsträckor på någon hållplats med resultat att trafiken går långsammare och att landstinget måste investera i fler bussar och tåg. Detta leder antingen till skattehöjningar, indragna turer eller sämre service på annat håll.
    Jag skulle tro att "gratis" kollektivtrafik skulle leda både till överlastad kollektivtrafik OCH ett kraftigt ökat bilåkande (från dem som har råd att välja bekvämlighet och snabbhet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta uppfattas ordet "gratis" negativt och risken t ex just i Stockholm skulle vara de konsekvenser som du tar upp här.
      Det gäller alltså att balansera för och emot, mer än en gång. Det handlar om prioriteringar och sunt förnuft. Vad som är vad är upp till dem med beslutanderätten att avgöra. Förutsättningarna är nog också väldigt olika beroende på vilken kommun det handlar om.

      Radera
  5. Här hade dom gratis bussåkning inom kommunen för dom bofasta fram till förra året. Vi köade för ett kort (typ tre gånger...) men åkte inte en enda gång. Oftast går vi. Ska vi längre tar vi bilen, oftast för att handla. Men anledningen är också att dom inte har tidtabeller utan turtäthet. Bussen går "en gång i timmen" men man vet inte när...
    Nu har jag åkt buss en gång och fick vänta 45 minuter. Roligare kan man ha. Hem gick vi, det gick lika "fort" ;-)

    Nu säger dom att dom har gratis buss om man betalar 35 euro per år. Haha! Det är ju inte så dyrt, men gratis? Nej. Ett billigt årskort :-)

    SvaraRadera
  6. Ursäkta att jag skrattar, men det där att inte veta när bussen går är bara för bra för att vara sant. Det tycker vi här som inte förstår oss på mañana, här är ju varje sekund så viktig. Men att behöva vänta i 45 min gör man bara inte, så jag förstår verkligen att ni avstod från "gratisförmånen".

    Gratis lär sådana där kort aldrig bli, oavsett pris!

    SvaraRadera
  7. Gratis blir det aldrig, det betalas till syvende och sist av skattebetalarna. Här i Göteborg åker pensionärer och skolungdomar gratis vissa tider. Har sett hos mig att ungdomarna ofta åker två hållplatser, inte bra för folkhälsan det heller. Nej cykel är ett bra transportmedel, det bör utnyttjas mera. Men har man barn är det svårt att vara utan bilen. Det finns ju en anarkistgrupp som heter planka.nu som uppmuntrar till att inte betala. Ta ert ansvar och betala som alla andra. Väx upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite het potatis det där med kommunikationer, helt klart. I första hand prioriteringsfråga där det förvisso aldrig är gratis. Någonting annat får betala eventuella subventioner, så är det alltid.

      Radera
  8. Ser att du är blogspotsinnehavare! Kul. För övrigt ett intressant inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du vill ha mig här, Tommy!

      Radera

Tack för din kommentar!