2012-06-10

Spark i nyllet i Kiev

Fotbolls-EM är i gång, det har inte ens jag kunnat undvika att lägga märke till.

Den svenska pressen har länge kryllat av spekulationer kring de svenska chanserna och nu när matcherna äntligen är i gång får vi vara beredda på hur rapporteringen ökar, för att kulminera i den stora finalen. Vilka det nu är som kommer att få spela i den!

En stackars liten boll som blir på så stort allvar jagad och sparkad av en mängd diviga miljonärer, domare som visslar i pipan och viftar med sina armar, en publik som skriker och kräver fler mål. Det gör också alla de miljoner som följer spektaklet framför sina TV-skärmar.

Nog är det action alltid! Tyskland ångar på, som väntat. Lilla Danmark gjorde sitt i actionsleken genom att klämma till den stolta fotbollsnationen Holland och vem vet, kanske kommer de blågula korsflaggorna snart att vifta gladare än hemmanationens randiga blågula. Eller inte.



Ärligt talat, jag bryr mig inte, men vet att mål i rätt läge kommer att resultera fler fräscha miljoner på bankkontot hos de lycksaliga sparkartisterna.

Men parallellt som bollen dundrar i nätet, förekommer det en helt annan kommers i Kiev; en mörk handel som myndigheterna vill ha bort, men blundar för. Även där är det män som jagar, men bollarna är helt andra.

Efterfrågan och utbud. Lust och olust. Skam och skamlöshet. Överlevnad.

Svenska politiker yrar om att exportera sin sexlagstiftning som kriminaliserar torskarna.

Jag tittar på det danska benet som kameravinkeln placerade rakt i nyllet på holländaren Peksil.

DN 2 3 4 I

14 kommentarer:

  1. När ska politikerna inse att människans sexualitet är ett kapitel som de inte ska lagstifta om? Har man inte lärt sig något av tidigare generationers förbud mot homosexualitet t ex? Dagens politiker begår samma misstag - man bara ger sig på en annan grupp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politikerna vill ha ett rent samvete! De har gjort vad de har kunnat, sedan kan allting vara precis som det alltid har varit. :)

      Radera
  2. Jag kommer inte att se så mycket men gratulerar gärna Danmark. Samtidigt så ligger Holland mig varmt om hjärtat... Nåja, det går som det går! Med det mesta i vår tillvaro.

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma tanke! Det blir som det bli, även utan min medverkan.

      Roligare saker finns det, förvisso!

      Radera
  3. Var det du eller jag som skrev inlägget?! ;)

    Nu måste jag utbrista: "Det är ju bara EM!" Låter som om det var en världshändelse av stora mått som media bevakar rigoröst.

    Sport och politik hör förvisso inte ihop men de gör det iaf. Det är mycket som gör det tveksamt att delta i det här jippot.

    Helt ointresserad av fotboll är jag inte men blir lite anti just pga att det storas upp så in i Norden. Bättre att läsa en bok. :) Har precis avslutat En dåre fri av Beate Grimsrud (mycket läsvärd!) och är alldeles tom i huvudet. Har några i plattan och ett par i bokform så jag vet inte vad det blir... Kanske Nälkävuosi av Aki Ollikainen. Har fått bra kritik. Önskar dig en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör till gruppen som hellre läser en bok. Just nu har jag flera på gång, men så brukar det vara med mig.
      Avslutade nyss denna mycket tänkvärda

      http://www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.953691-kyung-sook-shin-ta-hand-om-min-mor

      Fotbollen har inte mycket att komma med i jämförelse!

      Radera
    2. Jaa, jag har precis ställt mig i kö på den på bibblan (nr 1, den är på inköp). Ser verkligen fram emot att läsa den. Har aldrig läst ngt från Sydkorea förut.

      Radera
    3. Skrev precis en liten recension i TR.
      Boken var även min första kontakt med sydkoreansk litteratur.

      Radera
  4. Vad kul! Har inte loggat in på ett tag, tiden räcker inte till. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det körigt och då får man prioritera, så är det. Men du är alltid efterlängtad och välkommen när du får tid.

      Radera
  5. Danskarna vet hur de skall anpassa sig, istället för en dansk skalle kör de med en dansk sparke! Tänker inte se på någon match (kanske om Sverige går till final, varför inte mot Danmark?)Vinner danskarna den finalen hämnas vi genom att öppna Barsebäck igen!! Annars är det alltid bättre med en god bok eller god musik istället för sport, just nu är det Jan Mårtensons "Tsarens Guld" jag läser. Han är bra, har lite kulturhistoriska utvikningar också. En annan trevlig bok är "1001 böcker du måste läsa innan du dör" av Göran Hägg. Många bra lästips där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det vore gott med Sverige och Danmark i final! Hela fotbollsvärlden skulle börja hicka! Fast jag skulle inte ens titta på den finalen.

      Radera
  6. Jag tittar gärna på fotboll när det är stora evenemang. Fast då bara på dom lag jag hejar på. Nu blir det ju mer eftersom jaag har dubbelt så många lag att heja på - två stycken ;-)

    SvaraRadera
  7. Hehe, ja... du har tur. Två lag ger dubbelt så många chanser som ett lag. Med lite tur kan ju åtminstone det ena laget vinna någon match. :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!