2012-07-26

När sommaren är som allra bäst

Den kom i alla fall och hälsade på även i juli, sommaren. Inte för att den hunnit värma vattnet i Vättern, kanske... men idag fanns det många tappra vattendjur i vågorna ändå, ditlockade av längtan efter svalka hos svettiga kroppar. Det hördes glada skrik och stojades med bollar, så säkert var det kul. För egen del nöjde jag mig med att doppa fötterna. Badkruka, du vet.

Många ungdomar spelade beach volley och andra bollspel, småbarnen byggde sandslott och dito kakor och folk i alla åldrar solbadade traditionellt, utfläkta på sanden som halvdöda sillar.

Doften av grillmat svävade i luften här och där och många prasslade med medhavd matsäck, med kaffekoppen i högsta hugg.

Avslappnat, trevligt, vackert. Svensk sommar i härliga sommarstaden Jönköping. När sommaren är som allra bäst.


16 kommentarer:

  1. Tack för denna fina beskrivning av sommaren 2012! Här i Göteborg har det varit väldigt varmt och soligt idag. Pratade med tre unga turister ifrån Bretagne och Tyskland. De var trevliga på många sätt, vad jag blev speciellt glad åt var att de var så positiva, de trodde på gamla Europa, det behövs ju verkligen i dessa dagar,dessutom firade de semester ihop, vilket ju bådar gott för det europeiska samarbetet! Remarkabelt var också att de från Bretagne talade mycket bra tyska och tysken talade bra franska. Detta bådar gott för framtiden. Ha det bra i värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med lite europeisk gemenskap då.
      Vi träffade också några turister på Rosariet. Pratade bland annat ett par damer från Ö-vik och en tysk familj. Alla gillade Jönköping och så ville de bada i Vättern. Undrar hur det blev, hehe.

      Radera
  2. Det där ser ju ut som riktig svensk sommar när den är som bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, leende och skrattande människor. Härligt att se!

      Radera
  3. Underbar dag här i Stockholm. Sommaren är på ingång. Som vi har längtat. Nere i Skåne i samspråk med tyskar som snackade riktigt bra engelska!! Min skoltyska är rostig. Ha det bra i sommarvärmen/Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träffade faktiskt några tyskar igår, så skoltyskan fick lite praktisk övning. De hyrde stuga utanför stan här och ville bada i Vättern. Modigt folk, hehe!

      Radera
  4. Skönt att sommaren kom till slut! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis... även om jag tycker att den funnits hela tiden, faktiskt. :)

      Radera
  5. Underbara sommar!Tillbaka efter semestern, men sommaren finns ju kvar som tur är.

    Kraaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tycker att sommaren varit bättre än vad det sagts och förhoppningsvis hinner du ha lite sommar även om du jobbar.

      Kraaaaam!

      Radera
  6. På tiden att den kom! Men varmare badvatten får ni nog vänta på... Vättern brukar väl vara kall?

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vättern är ganska kall (den är ju så djup), men turligt nog finns det flera mindre badsjöar här. Vättern har fint vatten, så många badar ändå.

      Radera
  7. Under de år som jag bodde i Jönköping, badade jag inte en enda gång i Vättern. Det är nog bara i Jönköping som jag har frusit lika mycket som i Lund. Fast på den tiden klädde jag mig naturligtvis inte lika förståndigt som jag gör numera...
    Härligt kort på de två pensionärerna som sitter fullt påklädda i sina stolar och tittar på badfröjden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har hänt att jag badat i Vättern vissa år. Vattnet är rent och jättefint, men blir inte tillräckligt varmt varje sommar, tyvärr. Minns en sommar när vi brukade gå och bada på lunchrasten, eftersom skolan ligger intill sjön. Måste varit i augusti/september. Uppfriskande och skönt. :)
      Ja, jag gillade det äldre paret på stranden, med sin kaffemugg och fullt påklädda.

      Radera
  8. Tack för välkomsthälsningen, Aila! Nej, det blev inga fler vurpor... nu får det vara nog. :)

    Riktigt härliga sommarbilder! Vem säger att man måste klä av sig när man är stranden? ;) Det äldre paret ser ut att ha det hur mysigt som helst. Och mindre strålning får de också.

    Jag håller med du, visst har vi haft sommarväder även om det står katastrofrubriker i tidningarna om hur dåligt det har varit. För min egen del kan jag inte klaga iaf, det har regnat typ fyra-fem gånger på fyra veckor, en liten stund åt gången. Det är väl inte mycket?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh härligt, hoppas att du är återställd också. Det är så onödigt med sådana olyckor, men lätt hänt.

      Här kom det en rejäl regnskur igår och åskan dundrade lite på avstånd. Nu är vädret inte alls så där äckligt kvalmigt, vilket jag uppskattar oerhört.

      Du har väl lite ledighet kvar, så... ENJOY!

      Radera

Tack för din kommentar!